Geen verzendkosten.
Deze twee woorden werken als een magische spreuk. Zij zijn de #1 manier om klanten te enthousiasmeren om bij u te kopen.
Het aanbieden van gratis verzending in uw online winkel kan echter een hele onderneming zijn.
Hoe kun je voorspellen of gratis verzending winstgevend zal zijn? Hoe kies je een goede verzendstrategie die niet veel geld kost? Is het zelfs een betrouwbaar idee voor kleine bedrijven?
We raden u aan niet met een blinddoek om te gaan, daarom hebben we een aantal tactieken voor gratis verzending voor u verzameld.
Moet ik gratis verzending aanbieden?
Onderzoekers zeggen 46% van de klanten betaalt waarschijnlijk iets meer voor hun totale bestelling als deze inclusief gratis verzending is.
Het komt misschien niet als een verrassing, maar 84% van de online klanten winkelt eerder bij merken die gratis verzending aanbieden.
87% van de consumenten verwijst naar Amazon voor hun cadeauaankopen – en Amazon is een van de bekendste aanbieders van gratis verzending.
Maar je moet het niet alleen maar aanbieden omdat je klanten het verwachten, of omdat het je bestelvolume zou kunnen vergroten, of omdat je graag een stukje van het grote geld van Amazon en andere giganten wilt afpakken.
Wat je eigenlijk moet doen is een
- Uw winstmarges. Houd er rekening mee dat uw marges per product verschillen. Wees niet te haastig om een gratis verzendlabel op elk artikel in uw winkel te plakken.
- Jouw producten. Het gewicht en de maat van een product zijn van invloed op de verzendkosten. Hoe zwaarder en groter een product is, hoe meer beperkingen u moet overwegen bij verzending.
- Jouw AOV. Als u gratis verzending met een drempel aanbiedt, wilt u uw AOV (gemiddelde bestelwaarde) verhogen. Meet het en stel een drempel in die iets boven dat bedrag ligt.
- De locatie van uw klant. Als u naar het buitenland of naar verre bestemmingen verzendt, vergeet dan niet om deze uit te sluiten van uw gratis verzendlijst of op zijn minst een drempel in te stellen.
Bied geen gratis verzending aan alleen maar omdat uw klanten dit verwachten of omdat dit uw bestelvolume zou kunnen vergroten.
Zie ook: Hoe u verzendtarieven in uw winkel instelt met behulp van Ecwid
6 gratis verzendtactieken voor uw online winkel
Als u heeft besloten gratis verzending op uw website aan te bieden, moet u weten dat er meerdere manieren zijn om dit te doen. Hier zijn zes tactieken om gratis verzending voor uw online winkel te implementeren en deze tegelijkertijd winstgevend te houden.
Gratis verzending op alles
Bied dit aan als u kleine en lichtgewicht producten verkoopt met een
Tip: Als je voor alles gratis verzending kunt aanbieden, blijf dan niet onder de radar. Vermeld uw gratis verzendingsbeleid in uw nieuwsbrief en op sociale mediapagina's, voeg een balk toe met de tekst 'Gratis verzending' op de startpagina van de winkel.
Een verzenddrempel
Het instellen van een drempel is een krachtige marketingstoot om uw AOV te verhogen. Zo stimuleer je klanten om meer producten te bestellen: 9 van de 10 mensen zeggen dat het gratis verzenden van een bestelling de grootste stimulans is om meer aan hun winkelwagentje toe te voegen.
Een drempel instellen helpt dus om de gemiddelde bestelwaarde te verhogen, maar hoe bereken je het minimale bestelbedrag? Laten we het volgende voorbeeld bekijken.
Aantal bestellingen — 10
Gemiddelde bestelwaarde - $ 40
Winstmarge — 25%
Gemiddelde verzendkosten per bestelling: $ 10
Berekening:
Winst 10 х 40 = 400
Brutowinst 400 х 25 / 100 = 100
Verzendkosten 10 х 10 = 100
Nettowinst 100
U zult break-even draaien als u gratis verzending aanbiedt voor een bestelling van $ 40. Om een nettowinst van $ 100 te bereiken, moet de brutowinst $ 200 zijn. De winst zou dus 200/25×100=€800 moeten zijn, en een gemiddeld bestelbedrag – 800/10=€80.
Voer dezelfde berekeningen uit voor uw bedrijf of probeer het deze gratis tool waarmee u uw optimale verzenddrempel kunt berekenen.
Gratis verzending op een per product basis
Pas deze tactiek toe om klanten te stimuleren bepaalde producten te kopen die u wilt verkopen.
Langzaam verkopend producten. Bijvoorbeeld sneakers in een impopulaire kleur. Het is een geweldige manier om oude voorraad te verkopen.- De meest populaire producten met
Low-cost Verzenden.
Tip: U kunt ook gratis verzending aanbieden voor bepaalde productvariaties om klanten aan te moedigen meer te kopen.
Gratis verzending naar bepaalde locaties
Als uw verkopen goed verlopen, probeer dan deze strategie om uw klantenbestand uit te breiden. Werk samen met een nieuwe verzendservice en bied leveringen aan naar een nieuwe regio.
Als u klanten in Hawaï of Alaska heeft, kunt u voor de zekerheid uw verzendbestemmingen beperken tot het Amerikaanse continent
Meer informatie: Internationale verzending: een aanbieder kiezen en verzending over de hele wereld
Ledenprogramma
Ledenprogramma’s worden steeds populairder. Dit betekent dat u klanten een jaarlijkse vergoeding in rekening brengt in ruil voor gratis verzending van sommige of alle artikelen.
Tip: Organiseer een vakantiewedstrijd en bied een gratis lidmaatschap aan om meer aandacht op het programma te vestigen.
Gratis verzending gecompenseerd door hogere prijzen
Oké, het is strikt genomen geen gratis verzending. Maar het is nog steeds een goed idee om uw prijzen met een paar dollar te verhogen om uw verzendkosten te compenseren. Het spel is de kaars waard, want een gratis verzendlabel zal zeker meer bezoekers naar je winkel brengen.
Hoe u gratis verzending in uw Ecwid-winkel kunt implementeren
Als u Ecwid al een tijdje gebruikt, heeft u waarschijnlijk de geavanceerde verzendinstelling in uw configuratiescherm opgemerkt. U kunt meerdere verzendmethoden aanmaken en bestemmingen, vaste tarieven en bezorgsnelheid opgeven.
Om een “gratis verzending”-optie toe te voegen aan alle bestellingen, ga gewoon naar Controlepaneel → Verzenden en ophalen → Nieuwe methode toevoegen. Stel het vaste tarief in op $ 0 en noem de methode "Gratis verzending". Zo zien uw klanten bij het afrekenen dat de verzending niets kost.
Om een “gratis verzending”-methode toe te voegen voor een bepaald product: Configuratiescherm → Catalogus → Product bewerken → Belasting en verzendkosten → Kies Gratis verzending → Opslaan.
Om een “gratis verzending”-methode toe te voegen voor een bepaalde regio: Configuratiescherm → Verzending en afhalen → Selecteer de methode 'Gratis verzending' die u eerder heeft gemaakt → Bewerken → Regio opgeven → Opslaan.
Om een “gratis verzending”-methode toe te voegen voor bestellingen boven het ingestelde bedrag: Configuratiescherm → Marketing → Kortingsbonnen → Nieuwe kortingsbon toevoegen → Gratis verzending → Limieten instellen (drempel).
Een “gratis verzending”-methode toevoegen voor een groep klanten (leden): Configuratiescherm → Marketing → Kortingsbonnen → Nieuwe kortingsbon toevoegen → Gratis verzending. Stuur de coupon alleen naar leden. Je kunt ook het aantal keren beperken dat ze er gebruik van kunnen maken.
Als u gratis verzending op uw website wilt promoten, gebruikt u de Gratis verzending pictogram. Dit pictogram wordt toegevoegd aan uw productgegevenspagina.
Voeg een gratis aanpasbare promobalk naar uw startpagina om uw klanten te verwelkomen met een aanbieding voor gratis verzending.
Gratis verzendalternatieven
Als gratis verzending geen optie is, kunt u andere manieren proberen om de houding van uw klanten ten opzichte van uw verzendvoorwaarden te verbeteren. Hier zijn een paar suggesties.
Te gebruiken milieuvriendelijk verpakking
Piepschuim, dat wordt gebruikt om producten te beschermen tegen schade en extreme temperaturen, vervuilt het milieu zwaar. Het is niet alleen niet duurzaam, maar het productieproces genereert ook veel afval.
Als je een volwassen houding hebt ten opzichte van het helpen van onze planeet, gebruik dan vezelachtige blokkeringsmaterialen zoals gegolfde inzetstukken in plaats van piepschuim. En vergeet niet om uw klanten hierover te vertellen. Ecologische problemen raken de harten van veel mensen. Laat zien dat je er ook om geeft.
Zie ook: Alles wat u moet weten over verpakkingen
Dezelfde dag levering
Soms is gratis verzending in de eerste plaats niet waar mensen naar op zoek zijn.
Bij grote retailers als Amazon raken mensen eraan gewend om bestellingen binnen korte tijd te ontvangen, dus het wordt steeds belangrijker om snelle levering te bieden.
Als u een lokaal bedrijf bent, zorg dan dat u
Zie ook: Hoe u van nul naar schip komt: vervoerders, tarieven en strategieën
Gratis retourneren/ruilen
92% van de klanten zal opnieuw kopen als het retourproces eenvoudig is, en 79% van de shoppers wil gratis retourzending. Bovendien controleert 67% van de klanten de retourpagina voordat ze een aankoop doen. Zoals je kunt zien aan de stats, gratis retourneren is net zo belangrijk als gratis verzending.
Als klanten een gratis verzendlabel zien, denken ze automatisch dat u ook gratis retourzendingen aanbiedt. Maar dat is niet noodzakelijk het geval.
Als u geen gratis verzending kunt aanbieden, zullen gratis retourzendingen uw klanten geruststellen. Leer hoe maak het proces eenvoudiger voor zowel u als uw klanten en zorg ervoor dat u het aantal retourzendingen kunt minimaliseren.
Gratis in de winkel pick-up
Sommige mensen houden van
Gebruik tools zoals die van Ecwid
Lees ook: Waarom je zou moeten bieden
Gratis verzending kan de winkelervaring aangenamer maken, wat op zijn beurt het aantal loyale klanten dat u heeft kan vergroten. Zorg ervoor dat u alle voor- en nadelen tegen elkaar afweegt en bereken de drempelwaarde voor gratis verzending correct. En als u uw klanten al gratis verzending aanbiedt, wil ik graag weten hoe dit voor u werkt.
- Basisprincipes van e-commerceverzending voor online verkopers
- Een pakket verzenden: een complete gids
- Hoe u de verzendkosten voor uw online winkel kunt berekenen
- Top 10 manieren om geld te besparen op verzending
Einde jaar Verzendtermijnen- Hoe ondernemers kunnen besparen
Vast bedrag Verzending - 6 gratis verzendstrategieën en hun alternatieven
- Internationale verzending: een aanbieder kiezen en verzending over de hele wereld
- De 6 goedkoopste manieren om een pakket met USPS te verzenden
- Hoeveel kost het om een pakket te verzenden?
- Uw gids voor internationale verzendadresformaten
- Hoe een doos opmeten voor verzending
- Goedkope verzenddozen en waar u ze kunt vinden
- Hoe internationaal te verzenden
- Hoe u over verzendkosten onderhandelt
- Dingen die u met USPS-gevulde enveloppen kunt verzenden om geld te besparen