Alles wat je nodig hebt om online te verkopen

Zet binnen enkele minuten een online winkel op om te verkopen op een website, sociale media of marktplaatsen.

Gratis verzendtactieken voor uw online winkel

6 gratis verzendstrategieën en hun alternatieven

12 min gelezen

Geen verzendkosten.

Deze twee woorden werken als een magische spreuk. Zij zijn de #1 manier om klanten te enthousiasmeren om bij u te kopen.

Het aanbieden van gratis verzending in uw online winkel kan echter een hele onderneming zijn.

Hoe kun je voorspellen of gratis verzending winstgevend zal zijn? Hoe kies je een goede verzendstrategie die niet veel geld kost? Is het zelfs een betrouwbaar idee voor kleine bedrijven?

We raden u aan niet met een blinddoek om te gaan, daarom hebben we een aantal tactieken voor gratis verzending voor u verzameld.

Moet ik gratis verzending aanbieden?

Onderzoekers zeggen 46% van de klanten betaalt waarschijnlijk iets meer voor hun totale bestelling als deze inclusief gratis verzending is.

Het komt misschien niet als een verrassing, maar 84% van de online klanten winkelt eerder bij merken die gratis verzending aanbieden.

87% van de consumenten verwijst naar Amazon voor hun cadeauaankopen – en Amazon is een van de bekendste aanbieders van gratis verzending.

Gratis verzending is de belangrijkste functie van Amazon Prime

Maar je moet het niet alleen maar aanbieden omdat je klanten het verwachten, of omdat het je bestelvolume zou kunnen vergroten, of omdat je graag een stukje van het grote geld van Amazon en andere giganten wilt afpakken.

Wat je eigenlijk moet doen is een koudbloedig berekening op basis van de volgende factoren:

  • Uw winstmarges. Houd er rekening mee dat uw marges per product verschillen. Wees niet te haastig om een ​​gratis verzendlabel op elk artikel in uw winkel te plakken.
  • Jouw producten. Het gewicht en de maat van een product zijn van invloed op de verzendkosten. Hoe zwaarder en groter een product is, hoe meer beperkingen u moet overwegen bij verzending.
  • Jouw AOV. Als u gratis verzending met een drempel aanbiedt, wilt u uw AOV (gemiddelde bestelwaarde) verhogen. Meet het en stel een drempel in die iets boven dat bedrag ligt.
  • De locatie van uw klant. Als u naar het buitenland of naar verre bestemmingen verzendt, vergeet dan niet om deze uit te sluiten van uw gratis verzendlijst of op zijn minst een drempel in te stellen.

Bied geen gratis verzending aan alleen maar omdat uw klanten dit verwachten of omdat dit uw bestelvolume zou kunnen vergroten.

Zie ook: Hoe u verzendtarieven in uw winkel instelt met behulp van Ecwid

Hoe online te verkopen?
Tips van e-commerce experts voor eigenaren van kleine bedrijven en aspirant-ondernemers.
Vul een geldig e-mailadres in

6 gratis verzendtactieken voor uw online winkel

Als u heeft besloten gratis verzending op uw website aan te bieden, moet u weten dat er meerdere manieren zijn om dit te doen. Hier zijn zes tactieken om gratis verzending voor uw online winkel te implementeren en deze tegelijkertijd winstgevend te houden.

Gratis verzending op alles

Bied dit aan als u kleine en lichtgewicht producten verkoopt met een hoge winst marge (bijvoorbeeld sieraden of draagbare elektronica).

Gratis verzendingstactieken, MAC


MAC Cosmetics kan gratis verzending aanbieden omdat hun producten licht van gewicht zijn

Tip: Als je voor alles gratis verzending kunt aanbieden, blijf dan niet onder de radar. Vermeld uw gratis verzendingsbeleid in uw nieuwsbrief en op sociale mediapagina's, voeg een balk toe met de tekst 'Gratis verzending' op de startpagina van de winkel.

Een verzenddrempel

Het instellen van een drempel is een krachtige marketingstoot om uw AOV te verhogen. Zo stimuleer je klanten om meer producten te bestellen: 9 van de 10 mensen zeggen dat het gratis verzenden van een bestelling de grootste stimulans is om meer aan hun winkelwagentje toe te voegen.

Asos biedt gratis verzending als de bestelling meer dan $ 49.99 bedraagt


Asos biedt gratis verzending als de bestelling meer dan $ 49.99 bedraagt

Een drempel instellen helpt dus om de gemiddelde bestelwaarde te verhogen, maar hoe bereken je het minimale bestelbedrag? Laten we het volgende voorbeeld bekijken.

Aantal bestellingen — 10
Gemiddelde bestelwaarde - $ 40
Winstmarge — 25%
Gemiddelde verzendkosten per bestelling: $ 10

Berekening:

Winst 10 х 40 = 400
Brutowinst 400 х 25 / 100 = 100
Verzendkosten 10 х 10 = 100
Nettowinst 100 - 100 = 0

U zult break-even draaien als u gratis verzending aanbiedt voor een bestelling van $ 40. Om een ​​nettowinst van $ 100 te bereiken, moet de brutowinst $ 200 zijn. De winst zou dus 200/25×100=€800 moeten zijn, en een gemiddeld bestelbedrag – 800/10=€80.

Voer dezelfde berekeningen uit voor uw bedrijf of probeer het deze gratis tool waarmee u uw optimale verzenddrempel kunt berekenen.

Gratis verzending op een per product basis

Pas deze tactiek toe om klanten te stimuleren bepaalde producten te kopen die u wilt verkopen.

  • Langzaam verkopend producten. Bijvoorbeeld sneakers in een impopulaire kleur. Het is een geweldige manier om oude voorraad te verkopen.
  • De meest populaire producten met Low-cost Verzenden.

Tip: U kunt ook gratis verzending aanbieden voor bepaalde productvariaties om klanten aan te moedigen meer te kopen.

Gratis verzending naar bepaalde locaties

Als uw verkopen goed verlopen, probeer dan deze strategie om uw klantenbestand uit te breiden. Werk samen met een nieuwe verzendservice en bied leveringen aan naar een nieuwe regio.

Als u klanten in Hawaï of Alaska heeft, kunt u voor de zekerheid uw verzendbestemmingen beperken tot het Amerikaanse continent ver weg en dure verzending.

Beperkte verzendvoorwaarden


Asos scheidt zelfs de Verenigde Staten en de kleine afgelegen eilanden van de Verenigde Staten

Meer informatie: Internationale verzending: een aanbieder kiezen en verzending over de hele wereld

Ledenprogramma

Ledenprogramma’s worden steeds populairder. Dit betekent dat u klanten een jaarlijkse vergoeding in rekening brengt in ruil voor gratis verzending van sommige of alle artikelen.

Ledenprogramma gratis verzending


Sam's Club biedt onder andere gratis verzending aan programmaleden

Tip: Organiseer een vakantiewedstrijd en bied een gratis lidmaatschap aan om meer aandacht op het programma te vestigen.

Gratis verzending gecompenseerd door hogere prijzen

Oké, het is strikt genomen geen gratis verzending. Maar het is nog steeds een goed idee om uw prijzen met een paar dollar te verhogen om uw verzendkosten te compenseren. Het spel is de kaars waard, want een gratis verzendlabel zal zeker meer bezoekers naar je winkel brengen.

Rayban gratis verzending


Van Ray-Ban hoge prijzen maken het mogelijk om gratis nachtelijke verzending aan te bieden

Hoe u gratis verzending in uw Ecwid-winkel kunt implementeren

Als u Ecwid al een tijdje gebruikt, heeft u waarschijnlijk de geavanceerde verzendinstelling in uw configuratiescherm opgemerkt. U kunt meerdere verzendmethoden aanmaken en bestemmingen, vaste tarieven en bezorgsnelheid opgeven.

Om een ​​“gratis verzending”-optie toe te voegen aan alle bestellingen, ga gewoon naar Controlepaneel → Verzenden en ophalen → Nieuwe methode toevoegen. Stel het vaste tarief in op $ 0 en noem de methode "Gratis verzending". Zo zien jouw klanten bij het afrekenen dat de verzending niets kost.

Om een ​​“gratis verzending”-methode toe te voegen voor een bepaald product: Configuratiescherm → Catalogus → Product bewerken → Belasting en verzendkosten → Kies Gratis verzending → Opslaan.

Om een ​​“gratis verzending”-methode toe te voegen voor een bepaalde regio: Configuratiescherm → Verzending en afhalen → Selecteer de methode 'Gratis verzending' die u eerder heeft gemaakt → Bewerken → Regio opgeven → Opslaan.

Om een ​​“gratis verzending”-methode toe te voegen voor bestellingen boven het ingestelde bedrag: Configuratiescherm → Marketing → Kortingsbonnen → Nieuwe kortingsbon toevoegen → Gratis verzending → Limieten instellen (drempel).

Een “gratis verzending”-methode toevoegen voor een groep klanten (leden): Configuratiescherm → Marketing → Kortingsbonnen → Nieuwe kortingsbon toevoegen → Gratis verzending. Stuur de coupon alleen naar leden. Je kunt ook het aantal keren beperken dat ze er gebruik van kunnen maken.

Als u gratis verzending op uw website wilt promoten, gebruikt u de Gratis verzending pictogram. Dit pictogram wordt toegevoegd aan uw productgegevenspagina.

Gratis verzending icoon in Ecwid

Voeg een gratis aanpasbare promobalk naar uw startpagina om uw klanten te verwelkomen met een aanbieding voor gratis verzending.

Gratis promobar

Gratis verzendalternatieven

Als gratis verzending geen optie is, kunt u andere manieren proberen om de houding van uw klanten ten opzichte van uw verzendvoorwaarden te verbeteren. Hier zijn een paar suggesties.

Te gebruiken milieuvriendelijk verpakking

Piepschuim, dat wordt gebruikt om producten te beschermen tegen schade en extreme temperaturen, vervuilt het milieu zwaar. Het is niet alleen niet duurzaam, maar het productieproces genereert ook veel afval.

Milieuvriendelijke verzending


Faraday Face gebruikt recyclebare en composteerbare materialen voor verpakkingen

Als je een volwassen houding hebt ten opzichte van het helpen van onze planeet, gebruik dan vezelachtige blokkeringsmaterialen zoals gegolfde inzetstukken in plaats van piepschuim. En vergeet niet om uw klanten hierover te vertellen. Ecologische problemen raken de harten van veel mensen. Laat zien dat je er ook om geeft.

Zie ook: Alles wat u moet weten over verpakkingen

Dezelfde dag levering

Soms is gratis verzending in de eerste plaats niet waar mensen naar op zoek zijn.

Bij grote retailers als Amazon raken mensen eraan gewend om bestellingen binnen korte tijd te ontvangen, dus het wordt steeds belangrijker om snelle levering te bieden.

Amazon bezorging op dezelfde dag


Amazon biedt dezelfde dag levering in geselecteerde gebieden aan Prime-leden en aan niet-leden tegen extra kosten

Als u een lokaal bedrijf bent, zorg dan dat u dezelfde dag levering uw sterke punt. Reken gerust meer voor de urgentie, maar houd uw koeriersdienst in de gaten.

Zie ook: Hoe u van nul naar schip komt: vervoerders, tarieven en strategieën

Gratis retourneren/ruilen

92% van de klanten zal opnieuw kopen als het retourproces eenvoudig is, en 79% van de shoppers wil gratis retourzending. Bovendien controleert 67% van de klanten de retourpagina voordat ze een aankoop doen. Zoals je kunt zien aan de stats, gratis retourneren is net zo belangrijk als gratis verzending.

Als klanten een gratis verzendlabel zien, denken ze automatisch dat u ook gratis retourzendingen aanbiedt. Maar dat is niet noodzakelijk het geval.

Als u geen gratis verzending kunt aanbieden, zullen gratis retourzendingen uw klanten geruststellen. Leer hoe maak het proces eenvoudiger voor zowel u als uw klanten en zorg ervoor dat u het aantal retourzendingen kunt minimaliseren.

Gratis in de winkel pick-up

Sommige mensen houden van in de winkel afhalen zelfs meer dan bezorgen aan de deur. Waarom? Omdat een in de winkel Met de ophaalservice kunnen ze nu bestellen en de aankoop komen doen wanneer het hen uitkomt.

Gebruik tools zoals die van Ecwid In de winkel Oppakken om eenvoudig uw ophaallocatie-opties aan klanten te tonen en de conversies op uw website te verhogen.

Ophalen in de winkel

Lees ook: Waarom je zou moeten bieden In de winkel Afhalen (ook als u geen fysieke winkel heeft)

***

Gratis verzending kan de winkelervaring aangenamer maken, wat op zijn beurt het aantal loyale klanten dat u heeft kan vergroten. Zorg ervoor dat u alle voor- en nadelen tegen elkaar afweegt en bereken de drempelwaarde voor gratis verzending correct. En als u uw klanten al gratis verzending aanbiedt, wil ik graag weten hoe dit voor u werkt.

 

Inhoudsopgave

online verkopen

Met Ecwid E-commerce kunt u eenvoudig overal en aan iedereen verkopen – via internet en over de hele wereld.

Over de auteur

Lina is een contentmaker bij Ecwid. Ze schrijft om lezers te inspireren en voor te lichten over alles wat met commercie te maken heeft. Ze houdt van reizen en loopt marathons.

E-commerce die achter u staat

Zo eenvoudig te gebruiken – zelfs mijn meest technofobe klanten kunnen ermee omgaan. Eenvoudig te installeren, snel in te stellen. Lichtjaren voorsprong op andere winkelplug-ins.
Ik ben zo onder de indruk dat ik het aan mijn websiteklanten heb aanbevolen en gebruik het nu voor mijn eigen winkel, samen met vier andere waarvoor ik webmaster ben. Prachtige codering, uitstekende eersteklas ondersteuning, geweldige documentatie, fantastische instructievideo's. Heel erg bedankt Ecwid, jij bent geweldig!
Ik heb Ecwid gebruikt en ik ben dol op het platform zelf. Alles is zo vereenvoudigd dat het krankzinnig is. Ik vind het geweldig dat je verschillende opties hebt om vervoerders te kiezen, zodat je zoveel verschillende varianten kunt toevoegen. Het is een vrij open e-commerce gateway.
Gemakkelijk te gebruiken, betaalbaar (en een gratis optie als je begint). Ziet er professioneel uit, veel sjablonen om uit te kiezen. De app is mijn favoriete functie omdat ik mijn winkel rechtstreeks vanaf mijn telefoon kan beheren. Een echte aanrader 👌👍
Ik vind het leuk dat Ecwid gemakkelijk te starten en te gebruiken was. Zelfs voor iemand als ik, zonder enige technische achtergrond. Zeer goed geschreven helpartikelen. En het ondersteuningsteam is naar mijn mening het beste.
Voor alles wat het te bieden heeft, is ECWID ongelooflijk eenvoudig in te stellen. Sterk aanbevelen! Ik heb veel onderzoek gedaan en ongeveer 3 andere concurrenten geprobeerd. Probeer gewoon ECWID en u bent binnen een mum van tijd online.

Uw e-commercedromen beginnen hier

Door op "Alle cookies accepteren" te klikken, gaat u akkoord met het opslaan van cookies op uw apparaat om de sitenavigatie te verbeteren, het sitegebruik te analyseren en te helpen bij onze marketinginspanningen.
Uw privacy

Wanneer u een website bezoekt, kan deze informatie in uw browser opslaan of ophalen, meestal in de vorm van cookies. Deze informatie kan over u, uw voorkeuren of uw apparaat gaan en wordt meestal gebruikt om de site te laten werken zoals u verwacht. Deze informatie identificeert u doorgaans niet direct, maar kan u wel een meer gepersonaliseerde webervaring bieden. Omdat wij uw recht op privacy respecteren, kunt u ervoor kiezen sommige soorten cookies niet toe te staan. Klik op de verschillende categoriekoppen voor meer informatie en om onze standaardinstellingen te wijzigen. Het blokkeren van sommige soorten cookies kan echter invloed hebben op uw ervaring van de site en de diensten die wij kunnen aanbieden. Meer informatie

Meer informatie

Strikt noodzakelijke cookies (altijd actief)
Deze cookies zijn nodig om de website te laten functioneren en kunnen niet worden uitgeschakeld in onze systemen. Ze worden meestal alleen ingesteld naar aanleiding van acties van u die neerkomen op een verzoek om diensten, zoals het instellen van uw privacyvoorkeuren, inloggen of het invullen van formulieren. U kunt uw browser instellen om deze cookies te blokkeren of u te waarschuwen voor deze cookies, maar sommige delen van de site zullen dan niet werken. Deze cookies slaan geen persoonlijk identificeerbare informatie op.
Targeting-cookies
Deze cookies kunnen via onze site worden geplaatst door onze advertentiepartners. Ze kunnen door die bedrijven worden gebruikt om een ​​profiel van uw interesses op te bouwen en u relevante advertenties op andere sites te tonen. Ze slaan geen directe persoonlijke informatie op, maar zijn gebaseerd op de unieke identificatie van uw browser en internetapparaat. Als je deze cookies niet toestaat, krijg je minder gerichte advertenties te zien.
functionele cookies
Deze cookies zorgen ervoor dat de website verbeterde functionaliteit en personalisatie kan bieden. Ze kunnen door ons worden ingesteld of door externe aanbieders waarvan we de diensten aan onze pagina's hebben toegevoegd. Als u deze cookies niet toestaat, functioneren sommige of al deze diensten mogelijk niet correct.
Prestatiecookies
Met deze cookies kunnen we bezoeken en verkeersbronnen tellen, zodat we de prestaties van onze site kunnen meten en verbeteren. Ze helpen ons te weten welke pagina's het meest en het minst populair zijn en zien hoe bezoekers zich over de site bewegen. Alle informatie die deze cookies verzamelen is geaggregeerd en daarom anoniem. Als u deze cookies niet toestaat, weten wij niet wanneer u onze site heeft bezocht.